fredag 27 november 2015

Källkritik


Vårt arbete med källkritk började redan hösten 2014 då jag uppmärksammade att barnen lekte en reklamfilm. Jag såg i mitt arbete att barnen fann ett stort intresse för en reklmfilm från lego Chima. Mina tankar började snurra kring barns förståelse för reklam och hur barn skapar sig olika erfarenheter och förståelse kring den reklam som de exponeras för i dagens digitala samhälle. Vi började med att diskutera och reflektera över vad barnen hade för relation till reklam och media. Här visade det sig att barnen hade väldigt olika erfarenheter av reklam men alla hade på något sätt sett och hört reklam. Barnens tankar var i början att allt som man ser på TV är sant eller som ett barn uttryckte det "om man ser det så måste det ju vara på riktigt". Nu började mina tankar snurra. Kan man arbeta med källkritik i förskolan? Är det för komplext för att vi ska kunna undersöka det tillsammans? Då min människosyn grundar sig på att vi alla är kompetenta och kan mycket mer än vi tror, valde jag att fördjupa mig i just ämnet källkritik med barnen. vi startade med barnens intrsse för reklmfilmen lego chima. Jag valde att visa reklamfilmen för alla barn för att skapa en gemensam utgångspunkt. När vi tittat på reklmfilmen började vi fundera kring hur filmen egentligen var gjord. Hur hade man gjort filmen och hur kunde figurerna röra på sig? Vi prövade att bygga egna figurer i lego och sedan filma dem med hjälp av appen lego movie. Här kan ni se vårt första försök.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar